Nuffnang

Followers

Saturday, June 1, 2013

Pernah minum dan makan 'pearl' didalam Bubble tea? Wajib baca bahaya benda tu!

Admin dah lame dengar pasal kes ni, tapi tak tau lah nak percaya o tak, tapi baru2 ni admin ade tengok kat berita yang kerajaan menghentikan kemasukkan dan penggunaan benda ini disebabkan penggunaan barang terlarang di dalam pembuatan dia. Admin ada google cari fakta2 tentang kes ini, Ni yang admin dapat, moga bermanfaat ye.





  1. Memakan pearl didalam buble tea adalah sama dengan memakan plastik kerana Pearl dibuat dari serbuk casava yang membawa kepada kerunan sianida.
  2. Protein Sekoi(Mullet) di tambah didalam ramuan pearl ini untuk menambah kekenyalan dan ketahanan pearl. Protein ini adalah sejenis bedak plastik and again, it is a plastik ok!!! Plastik tidak boleh dihadam oleh badan kita maka ia akan menjadi bahaya didalam tubuh badan kita.
  3. Menurut pakar2, terdapat banyak mineral berbahaya didalam penggunaan pearl ini antaranya plumbum, arsenik dan tembaga.
  4. Pengambilan berlebihan akan memberi pelbagai kesan kepada kesihatan kita seperti kerosakan buah pinggang dan sakit jantung.
  5. Bukan sekadar wujudnya karsinogen biphenyls aspolychlorinated, ada juga bahan lain seperti styrene, acetophenone dan brominated yang mana seharusnya bahan itu tidak ada dalam bahan makanan. Menurut pengkajinya, Manfred Moller bahan tersebut secara perlahan akan mengganggu kekebalan tubuh, gangguan sistem reproduksi, kerosakan sistem saraf dan kekacauan sistem endorkin.
  6. Menghisapnya melalui sedutan yang besar, bebola kenyal itu akan masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru. Atas faktor kesihatan, Jerman sudah mula memperingatkan masyarakat untuk menghindari produk itu.


Mohon Share pada rakan2 ye...

PENTING!!! Terdapat banyak syarikat yang telah membuat ujian terhadap pearl mereka dan ada yang lulus... Adalah lebih elok jika kita melihat kelulusan itu dahulu sebelum kita minum. Admin tak cakap semua syarikat yang mengeluarkan berbahaya, akan tetapi kebanyakkan syarikat kantoi ujian makmal, sebab tu sampai kecoh kat TV...  semua terletak pada tangan sendiri ye. Admin jus sharing the info that i got!!!...heheheeh.....

Sumber: Boleh google sendiri...hehehe...

20 comments :

  1. selALU makan pearl...y gvermont late tale ==

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi ramai sakit lagi ramai masuk hospital ma, that's how the business is running,

      Delete
  2. same wit rahman malek,me also like it..

    ReplyDelete
  3. Bro..kalau betul ada kandungan terlarang patut sertakan link rujukan..bukan apa, membuktikan yang fakta diatas tu benar..sebab sekarang ni orang main ceduk je ape2 info kat internet..tak tahu betul ke tak. Tengok point 6 pun dah tau logik ke tak fakta yang diberikan, pearl disedut dengan straw besar pun selalunya takkan masuk saluran pernafasan terus..sama jugak macam minum air, ade ke orang minum air terus masuk direct ke perut..mesti la sedut, kumpul dalam mulut dlu baru telan kan..so, takde istilah terus masuk ke saluran pernafasan..kalau masuk pun, confirm tersedak.

    Biasanya info macam ni untuk jatuhkan sesuatu bisnes. Kaji dlu. Sekadar menasihati, sy juga seorang blogger.

    ReplyDelete
  4. admin. google is not a synonym for research.

    ReplyDelete
  5. admin. google is not a synonym for research.

    ReplyDelete
  6. betul ke ? makcik saya suka makan benda tu :/

    ReplyDelete
  7. memang panas blog nie sebar benda yang tak ada fakta bertulis dan kenyataan rasmi nie.. insaf-insaf la bloger ooii.. dah la gila glamour n populariti nak suruh orang LIKE apa ke bala..

    ReplyDelete
  8. Setuju. Kalau 'pearl' xbagus dh lme pihak trtntu haramkn penghasilan n pnjualannya. Lgpn skng ni dh byk kdi2 yg bkn francise bwt pearl sndri. 'Home made' pearl hnya mnggunakn bhn2 biasa dlm masakkn cthnya tepung yg biasa kta mkn.

    ReplyDelete
  9. Setuju. Kalau 'pearl' xbagus dh lme pihak trtntu haramkn penghasilan n pnjualannya. Lgpn skng ni dh byk kdi2 yg bkn francise bwt pearl sndri. 'Home made' pearl hnya mnggunakn bhn2 biasa dlm masakkn cthnya tepung yg biasa kta mkn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aper2 pun sebelum makan tu berdoalah semoga Allah lindungi kita dari kemudaratan kerana pepatah mengatakan penawar juga boleh menjadi racun..Allah telh memberi sedikit jawapan kpd persoalan yg berlegar diminda saya saat pulang dari UPSI semalam tgh drive minum ais blanded ni then tetiba terfikir eh ade kesan tak sebab slalu minum bubble ni sbb dia x hancur bila mkn kunyah2 terus telan dan penah buat sendiri rebus pastu letak dalam peti sejuk hampir setahun x hancur2 pun benda ni da mula mkn pearl ni sejak thn 98 lg masa tu x sefamous skrg ni.aper2 pun thanks 4 the info mungkin ada benarnya..fikir2knlah

      Delete
  10. Waqrgghh >< Betul ke ? Sedap pearl tu =='

    ReplyDelete
  11. bukan ke pearl tu dibuat daripada kanji ubi kayu... -_-""

    ReplyDelete
  12. cm ni snang xpyh mkn produk luar.nk mkn wt ja sndri.xpyh la nk tringin nk mkn bnda2 cm 2.mgkn jgk bnda2 yg tpopular kt malysia byk hram bg org islam.so fkir dlu sblm mkn....

    ReplyDelete
  13. Mengarut!!! Pearl tu tepung la oii.. Sah2 ko ni anti pearl. Katakanla ko betul, aku ttp akan jual pearl as side income. Aku jual 1 beg, rm28. Kalo minum2 biasa sebulam tahan stock!! Byk giler sampai muntah makan pearl.. Hihi

    ReplyDelete
  14. orang skg wat pearl gune tepung ubi la.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis