Nuffnang

Followers

Saturday, August 31, 2013

Ku sangkakan Orang Gila tapi.......


Ku Sangka Orang Gila
gambar hiasan


......26 May 2011.....

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang "lusuh " karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.

Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.

Pakcik tadi tenung aku sambil berkata "pakcik dah makan nak.. terima kasih nak.." Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.

Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. "Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?" Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.

Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. "Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom." Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.

Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah...

Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh.... Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.

Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara "amin....." dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.

Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.

Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: "Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam.." Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan...
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu..

(Copy pasted - Warta Dari Hati)

***Gambar hiasan semata-mata..

Sebarkan.. Seburuk mana pun luaran seseorang jangan sesekali menghina kerana siapa tahu dia lebih mulia dari kita di sisi Allah swt..

Friday, August 30, 2013

Periksa IMEI sebelum membeli henset


IMEI adalah International Mobile Equipment Identity


Ok, maklumat dibawah ni lebih accurate sikit dari post sebelum ni, saya dah buat beberapa semakan dan saya rasa ini adalah lebih tepat sekiranya sedara nak tahu dari mana kualiti henset sedara.



Imei adalah tahap untuk mengukur keaslian henset anda, sekiranya anda membeli henset dan dimaklumkan kepada tuan kedai bahawa henset anda adalah asli dan macam-macam lagi , inilah masanya untuk kita tentukan mengunakan kaedah IMEI!!, ehemm maksud Imei adalah  International Mobile Equipment Identity.



Kenapa perlu tahu?

Untuk mengenal pasti keaslian handphone, henset atau seumpama denganya.. hehe, Kalu tak rugi lah kan, pakai sekejap nanti rosak nak salah kan sape? haaaaaa




Ada 2 cara untuk mengetahui status Imei






1) Kaedah Pertama dengan Merujuk pelekat yang ditampal dalam henset, (biasanya bawah bateri)


2) Kaedah ke 2 pula, dengan menghantar sms ke talian


Konon-konon ni henset anda la..Tekan *#06# 




Langkah 2 : No siri  unik akan dipaparkan, contohnya seperti 359598040475402.






Langkah 3 : Perhatikan nombor yang ke 7 dan ke 8.



Contohnya, untuk no siri



359598040475402, no ke 7 dan ke 8 ialah, 04.



Sila rujuk semula :

02 atau 20 : Dari  Emirates / India = KUALITI RENDAH

08 atau 80: Dari Germany = KUALITI SEDERHANA
01 atau 10 : Dari Finland = KUALITI TERBAIK
00 Dari Kilang Asal = EXCELLENT! 

05 atau 50 : Kilang Brazil, USA @ Finland = TERBAIK
06 atau 60 : Dari Kilang  Hong kong, China atau Mexico = BAIK
03 atau 30 atau 04 atau 40 : Made in China = KUALITI BAIK

13 : dari Azerbaijan = SANGAT KURANG KUALITI DAN MUNGKIN MERBAHAYAKAN KESIHATAN (menurut kajian yang dibuat.)

credit :

http://wikihow.com
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Mobile_Equipment_Identity


Thursday, August 29, 2013

Tangan Hancur masuk pengisar daging!!!

Pernah tak terpikir risiko seorg pemotong daging yang pkai mesin pemotong tu, pernah tak terbayang bahaya mesin tu?? pernah tak terpikir macam mana lau tangan kita masuk kt dalam mesin tu? haaa ni makan die.....











Wednesday, August 28, 2013

Laki bini tak guna!!! hahaha

Juliana : "Abang Mie... Jom la datang rumah... saya rindu la.. lagipun suami saya pergi oversea tadi.."


Helmi : "baiklah malam esok abang pergi tau... nanti pandai la abang tipu isteri abang tu.."


Juliana : "Oh ya.. sebelum datang esok.. abang cukur misai kasi licin dulu ye.. abang tahukan saya suka lelaki yg baby-face."


Helmi : "Alamak... yang ni susah sikit.. isteri abang suka abang simpan misai ni nanti dia marah plak"


Juliana : "Alaaa... abang ni nak jumpa saya ke tak nie?"

Helmi : "oklah.. oklah.. Ana punya pasal.. apa saja abang sanggup"


Keesokan paginya, semasa Helmi hendak keluar untuk ke pejabat dia telah memesan kepada isterinya yang dia pulang lewat malam ini
kerana ada mesyuarat penting... dan di pejabatnya.. Helmi telah
mencukur misainya sampai licin..


Jam 4 pagi ketika Helmi balik ke rumahnya... isterinya sudah tidur... Dengan perlahan Helmi salin baju dan naik ke tempat tidur...tiba-tiba isterinya tersedar lalu meraba-raba wajah Helmi yang licin itu dalam kegelapan... dan berkata... "Kenapa kau tak balik lagi Jalil... kejap lagi suami akak balik...!!"

Dua Cara menguruskan badan (Lawak)



Seorang mamat yang gemuk masuk ke fitness center utk menguruskan badan.. seorg lelaki di kaunter bertanya kepada mamat tadi,"kami menawarkan 2 program disini... RM50 utk versi 'biasa' dan RM100 utk versi 'cepat'."

mamat tu pon berkata, "saya ingat yang biasa lah sbb saya ni baru nak try kuruskan badan."

" ok, encik sila masuk ke bilik no.5 di penjuru bilik sana," jawab penjaga kaunter.

mamat tadi pon masuk la ke bilik itu dan menutupnya. selang 2 minit kemudian, seorang wanita cantik, lawa, body best, mantap masuk ke dalam bilik itu. dia kemudian menanggalkan pakaiannya sehingga menyebabkan mamat tu tak senang duduk,berpeluh.
perempuan tadi berkata, "kalu tuan dapat tangkap saya, tuan boleh buat apa saja dgn saya... hikhikhikk" dan dia terus berlari dalam bilik itu. mamat tadi pun kejar la.. kejar punya kejar samapai 10 minit pon tak dapat lagi. tapi mamat tu kejar lagi sampai terjatuh terjelepok lalu pengsan.

apabila dia sedar, dia bangun dan terus ke penimbang dan mendapati beratnya dah turun 3 kg. " wow.. mmg senang nk turun berat bdn,.. memang berbaloi aku bayar RM50 td" katanya seorang diri.

keesokkan harinya dia datang semula ke tmpt tersebut. dia ditegur oleh pemuda di kaunter. setelah diberi penerangan seperti semalam.. mamat tadi memilih utk mencuba versi 'cepat' pula.

"baiklah, encik masuk bilik no. 6 di situ ya.."kata penjaga kaunter.

setelah beberapa minit didalam bilik itu, datangla seorang body builder yang badannya tough dan terus melondehkan pakainnya. body builder itu berkata "saya akan kejar kamu dalam bilik ini, dan kalu saya dapat ... ... hehhehheee"

Tuesday, August 27, 2013

LAWAK 18SX: Antara BMW dan Mini Cooper



Pada suatu hari, seorang seketeri (secretary) berjumpa dengan bosnya untuk mendapatkan tandatangan surat..maka,bermula lah babak-babak berikut:

Seketeri : Selamat petang boss...saya nak minta tandatangan bos untuk surat persetujuan pelantikan sub-kontraktor bagi projek kita..
(Boss pun mula membaca surat tersebut sambil menandatangi surat itu)..
Lalu sekreteri pun bertanya sesuatu kepada bosnya..

Seketeri : Boss... pagi tadi kan... masa saya nak
datang ke Ofis... saya nampak pintu garage boss terbuka...

Boss : (Dalam keadaan kelam kabut) Ye ke... tak apa,
nanti saya call rumah... terima kasih...

Si seketeri pun balik ke meja dia semula... dan si Boss
pun call rumah dia tanya isteri dia kat rumah...

Boss : Yang... tolong tengokkan garage rumah kita...
pintu dia terbuka la...

Bini : Tak la bang... baru tadi saya tengok... mana
ada terbuka...

Boss : Iye... terbuka... cuba pergi tengok semula.

Bini : Tidakkkkk, tertutup... saya tahu la bang...

Boss : Pergi la tengok... kalau tak terbuka macam mana
orang boleh nampak?????

Bini : Okay la... okay la...

Setelah setengah jam kemudian... masa Boss ni tengah berehat...
baru dia perasan yang zip seluar dia terbuka... (dah
memang perangai dia tak suka pakai underware... ) maka nampaklah... mengelabahlah si Boss ni
memikirkan mana macam nak cover malu kat seketeri dia
tu... dan petang yang sama juga...

Boss : Errr... tadi pagi masa you nampak garage I
terbuka... ada tak you nampak BMW kat dalam tu?

Seketeri : Tak... yang I nampak cuma ada Mini Cooper 
dengan dua tayar depannya pancit !!!!!...

Kisah viagra (Lawak 18sx)

Viagra   
  

seorang wanita dalam usia awal 40an datang berjumpa doktor dengan wajah yang muram durja seraya berkata, 'suami saya begitu dingin sejak akhir- akhir ini.., saya perlukan pertolongan dari tuan'.   

'kenapa puan tidak mencuba viagra ?, ia suatu penemuan hebat di abad ini!' ujar doktor tersebut.   

'oh, please.. dia tak suka dengan ubatan dan pil rangsangan, dah puas saya memujuknya!'   

'begini puan, puan boleh cuba tanpa disedarinya. . masukkan dalam minumannya.. dia takkan tahu sebab pil ini tiada perasa..' nasihat doktor itu lagi.   

'ok,..saya akan cuba..' kata wanita tersebut sambil berlalu.   

keesokan harinya datang lagi wanita tersebut dengan muka yang merah padam berjumpa doktor tersebut sambil berkata 'sungguh memalukan!.. sungguh memalukan!'.   

sambil terkejut doktor itu berkata '..kenapa, tak berkesankah? '   

'oh tidak tuan doktor, kesannya amat semerta.. sambil minum petang semalam, saya ikut nasihat doktor.. setelah menghabiskan minuman, mukanya bertukar menjadi merah, terus menghumbankan semua isi meja ke lantai, merentap skirt saya dan mem..bla..bla. .bla.. di atas meja makan itu juga !. ianya berlangsung hampir satu jam dan ini permainan yang paling hebat pernah saya rasa sejak 20 tahun lalu ..!'.   

'habis.. apa masalahnya?' tanya doktor kehairanan.   

'yelah.. mana saya nak letak muka dengan ibu, ayah, mertua, anak- anak dan pembantu rumah saya !!! kami sedang minum petang bersama-sama !!.

Monday, August 26, 2013

Sedih! Kanak-Kanak Ini Mati Dipukul Tukul Besi

http://i.imgur.com/6usrNJ7.jpg
Christine Schürrer (lahir 30 jun 1976, di Hannover) adalah seorang warganegara Jerman yang membunuh dua kanak-kanak Sweden dan ibun mereka cedera parah dengan 15 pukulan ke kepala dengan tukul selepas menyerang mereka di rumah mereka di Arboga, Sweden, pada 17 Mac,2008.
Motif pembunuhan dikenalpasti sebagai cemburu, sejak Schürrer telah dibawa jagaan bapa tiri kanak-kanak sementara dia bercuti di pulau Yunani Crete pada tahun 2006 di mana beliau telah bekerja di asrama tempatan.
http://3.bp.blogspot.com/-QrG65A1oWtw/UDR_50DZ81I/AAAAAAAAHrc/qyVm-GoER7E/s1600/98351.jpeg
http://4.bp.blogspot.com/-rJhaUr9C6ho/UDR_7Zj8pKI/AAAAAAAAHrs/rEOVpWOqM0o/s1600/98356.jpeg
http://2.bp.blogspot.com/-3OZ4DLAf-qw/UDR_8ARkDdI/AAAAAAAAHr4/Vo-VPonoqAE/s1600/98357.jpeg
http://1.bp.blogspot.com/-gqrMBGf_820/UDR_9Ek_phI/AAAAAAAAHsA/X7fK7oBGGBI/s1600/sad2.jpg
Apabila manusia hilang perikemanusiaan, beginilah jadinya..

Bahaya gincu!!!!

PERHATIAN BUAT WANITA!!

Lelaki: Jangan lupa untuk share kepada isteri2, teman wanita, kawan2, rakan2.

Perempuan: Berhati-hati memilih gincu bibir.

Kajian Dr. Elizabeth Ayoub, perubatan dan biomolekul mengeluarkan amaran untuk gincu yang
 mengandungi plumbum, yang merupakan karsinogen.

Baru-baru ini jenama 'Red Earth' menurun harga gincu dari R $ 67,00 ke R $ 9,90!

Kenapa? Sebab ia mengandungi plumbum.
Jenama lain yang mengandungi plumbum adalah:

CLINIQUE
ESTÉE LAUDER
SHISEIDO
RED EARTH (Lip Gloss)
CHANEL (Lip Conditioner)
MARK AMERICA
MOTIVES
LIPSTICK
AVON

Semakin tinggi kandungan plumbum, risiko menjadi lebih besar menyebabkan kanser. 
Selepas ujian dilakukan ke atas gincu, bibir diperhatikan plumbum tertinggi terdapat dalam gincu keluaran AVON.
 Kita sepatutnya berwaspada pada penjagaan gincu. Jika gincu anda keras statik adalah disebabkan oleh
 tahap plumbum yang tinggi.

Ambil ujian ini:
1. Sapukan sedikit gincu pada tangan anda;
2. Letakkan cincin emas pada gincu di tangan anda;
3. Jika perubahan warna gincu kepada warna hitam, gincu anda mengandungi plumbum.

like and share untuk manfaat rakan yg lain
credit : Aliff Bin Bolhassan
Photo: PERHATIAN BUAT WANITA!!

Lelaki: Jangan lupa untuk share kepada isteri2, teman wanita, kawan2, rakan2.

Perempuan: Berhati-hati memilih gincu bibir.

Kajian Dr. Elizabeth Ayoub, perubatan dan biomolekul mengeluarkan amaran untuk gincu yang mengandungi plumbum, yang merupakan karsinogen.

Baru-baru ini jenama 'Red Earth' menurun harga gincu dari R $ 67,00 ke R $ 9,90!

Kenapa? Sebab ia mengandungi plumbum.
Jenama lain yang mengandungi plumbum adalah:

CLINIQUE
ESTÉE LAUDER
SHISEIDO
RED EARTH (Lip Gloss)
CHANEL (Lip Conditioner)
MARK AMERICA
MOTIVES
LIPSTICK
AVON

Semakin tinggi kandungan plumbum, risiko menjadi lebih besar menyebabkan kanser. Selepas ujian dilakukan ke atas gincu, bibir diperhatikan plumbum tertinggi terdapat dalam gincu keluaran AVON. Kita sepatutnya berwaspada pada penjagaan gincu. Jika gincu anda keras statik adalah disebabkan oleh tahap plumbum yang tinggi.

Ambil ujian ini:
1. Sapukan sedikit gincu pada tangan anda;
2. Letakkan cincin emas pada gincu di tangan anda;
3. Jika perubahan warna gincu kepada warna hitam, gincu anda mengandungi plumbum.

like and share untuk manfaat rakan yg lain
credit : Aliff Bin Bolhassan

Sunday, August 25, 2013

KHASIAT KAKI AYAM


 

Kaki ayam merupakan bahagian paling tak popular di kalangan kita. Kalau dibuat bancian tentu ramai yang menyatakan bahawa mereka tidak menyukainya. Banyak alasan yang diberi, antaranya, tak ada isi, jijik, konon nya kerana kaki ayam itu diguna untuk mencakar segala macam benda, dan berbagai alasan lagi.

Tetapi tahu kah kita disebalik tidak popularnya kaki ayam itu ia mengandungi khasiat yang tidak ketahui ramai. Jadi, mulai sekarang jangan lagi dibuang kaki ayam. Jadikan ia satu dari sumber makanan yang menyumbang ke arah kesihatan yang baik.

**New York: Kajian terbaru mendapati pengambilan kaki ayam dikatakan mampu mencegah berlakunya ‘osteoporosis’ iaitu sejenis penyakit tulang rapuh, mudah retak dan patah. Masalah tulang ini biasanya tidak menunjukkan sebarang gejala di mana ia berlaku tanpa disedari.


Bagi mencegah osteoporosis seseorang biasanya dinasihatkan mengurangkan faktor risiko dengan meningkatkan pengambilan nutrisi dan bersukan secara teratur.
Pengambilan minuman atau makanan yang mengandungi kalsium tinggi adalah satu cara mengelak serangan osteoporosis.


Elak tulang rapuh

Tanda disedari, kaki ayam juga dikatakan memainkan peranan penting mengelak tulang rapuh disebabkan ia dikatakan kaya dengan sejumlah nutrisi yang berfungsi untuk menjaga tulang dalam tubuh manusia.

Laman web firma produk dan penyedia perkhidmatan kesihatan Bl Health menyatakan hydroxyapatite adalah makanan untuk tulang yang berasal dari tulang makanan. Secara logiknya, makanan tepat untuk tulang adalah tulang.

“Kaki ayam dikatakan satu daripada makanan yang kaya dengan zat itu,” kata laman web itu.
Kita tidak perlu lagi memperkecilkan kaki ayam kerana ia kaya dengan khasiat protein yang ada pada kulit, otot, tulang dan kolagen iaitu sejenis protein jaringan ikatan liat dan bening berwarna kekuningan. - Agensi

INFO: Kaki ayam
- Hydroxyapatite makanan untuk tulang berasal dari tulang makanan
- Kaya dengan sejumlah nutrisi yang berfungsi untuk menjaga tulang dalam tubuh manusia
- Kaya dengan khasiat protein pada kulit, otot, tulang dan kolagen.

** Sumber : Berita Harian.

Saturday, August 24, 2013

Kisah Setiausaha dan Pak Arab (Lawak 18sx)


Adalah kisah seorang setiauasa sangat cantik ditugaskan oleh bosnya untuk menemani seorang raja minyak dari Arab yang menjadi klien penting bagi perusahaannya.

Tertarik oleh kecantikannya, si raja tiba-tiba meminta untuk menikahinya.Tentu saja setiauasa itu terkejut namun dia teringat arahan bosnya untuk tidak mengecewakan kliennya itu dalam bentuk apapun.

Kerana itu, dia memikirkan cara untuk menolak ajakannya dengan halus.”Baiklah, aku akan menikah denganmu dengan 3 syarat. Pertama, aku mahukan cincin kawin berlian 75 karat bertahtakan intan bermahkota tiga 200karat.”

Si raja terpaku sejenak dan kemudian mengangguk, “Ok, ok ana felikan, ana felikan”

Menyadari keadaan ini, si wanita kembali memikirkan syarat yang lebih susah.”OK, kedua, aku mahu kamu buatkan istana di New York berbilik 100 dan sebagai rumah peristirahatan, aku mahu vila di tengah kota Paris dengan 200orang pelayan, 10 Ferarri dan 5 pesawat jet peribadi.”

Sang raja minyak kembali terpaku, mengambil hand-phonenya dan menelefon sana sini. “Ok, ok, ana fuatkan, ana fuatkan”

“Susah macam ni !”, fikir si setiauasa. Dengan peluh sebesar kacang kedelai,dia kembali memikirkan syarat terakhir. Akhirnya, dia merasa mendapatkan
syarat yang mustahil boleh dikabulkan oleh si raja ini.

Sambil mengedipkan mata, ia berkata, “Oh, baiklah. Ini yang terakhir. Aku suka sangat dengan seks dan kerana itu aku mahu lelaki yg menjadi suamiku mempunyai penis sepanjang 30 cm.”

Si raja minyak nampak terkejut dan kecewa sekali dengan syarat terakhir ini. dia menutup wajahnya dengan kedua tangan sambil seloroh.

Akhirnya, sambil mengusap air mata dan menatap wanita itu dengan sedih, dia berkata,

“Ok, ok, ana fotong… ana fotong deh..
camne nak wat agaknya..hahaha

Thursday, August 22, 2013

Kenali apa itu kelemumur

Soalan 1
Saya sering mengalami kegatalan dan kelemumur di kepala. Saya sudah puas mencuba pelbagai jenis syampu dan rawatan kepala. Benarkah perkara ini disebabkan masalah stres? Mohon penjelasan daripada doktor.
n Murni, Kedah





Jawapan
Rambut adalah mahkota buat wanita. Menjaganya bukan sukar tetapi tidak mudah. Tidak kena gaya, rambut akan mudah rosak, berkelemumur, gugur dan beruban sebelum masanya. Walaupun bertudung penjagaan rambut tetap diutamakan apatah lagi memerlukan lebih perhatian berbanding mereka yang tidak. Kulit kepala yang tertutup dalam tempoh lama mengundang peluh yang akhirnya bercampur minyak semula jadi lalu mengundang masalah kelemumur yang serius.
Setiap individu perlu mengetahui analogi, fisiologi dan punca biasa untuk lebih memahami dan menjaga kesihatan rambut. Biasanya masalah kelemumur ini disebabkan beberapa perkara, iaitu seborrheic dermatitis, kulit kepala kering, gatal dan berkeruping, kurang mencuci rambut, psoriasis, ekzema, sensitif pada sesetengah produk dan juga disebabkan jangkitan yis malassezia.
Seborrheic dermatitis biasanya menunjukkan simptom gatal-gatal, kulit kepala berminyak atau kulit kepala kering, gatal dan berkeruping. Keadaan ini disebabkan cuaca panas. Bentuk keruping disebabkan kulit kepala kering biasanya kecil-kecil dan kurang berminyak berbanding lain-lain punca yang menyebabkan kelemumur.
Bagi wanita yang kurang mencuci rambut juga mudah mendapat masalah ini. Jika anda tidak membasuh rambut dengan kerap, minyak dan sel kulit daripada kulit kepala akan terbina, menyebabkan kelemumur.
Ada sesetengah wanita menghidap masalah psoriasis yang merupakan sejenis penyakit kulit biasa yang menjejaskan kitaran hidup sel kulit akibat sel tumbuh dengan cepat pada permukaan kulit, membentuk sisik tebal, berkilat yang gatal, kering, kemerah-merahan dan kadang kala menimbulkan rasa sakit berlarutan. Keadaan ini biasa berlaku di lutut, siku tetapi boleh juga berlaku pada kulit kepala. Penghidap penyakit kulit ekzema juga biasa mengalami kelemumur.
Bagi wanita yang mengalami masalah sensitif pada sesetengah produk rambut akan menyebabkan kulit kepala menjadi kemerahan dan gatal. Sebenarnya terlalu kerap mencuci rambut juga boleh menyebabkan kelemumur.
Masalah kelemumur ini juga boleh disebabkan jangkitan yis malassezia. Malassezia hidup pada permukaan kulit kepala hampir kesemua individu dewasa tanpa menyebabkan sebarang masalah. Namun apabila tidak terkawal, ia akan merembeskan lebih minyak daripada folikel rambut. Ini menyebabkan iritasi pada kulit kepala dan menggalakkan lebih banyak sel kulit terhasil. Lebihan sel kulit akan mati dan tertanggal dan bercampur dengan minyak daripada rambut dan kulit kepala, menyebabkan ia kelihatan memutih, berkeping dan jelas kelihatan pada rambut juga pakaian anda. Namun punca sebenar malassezia tidak diketahui. Boleh jadi disebabkan terlalu banyak minyak pada kulit kepala, perubahan hormon, tekanan, masalah saraf seperti parkinson, sistem imun terganggu, tidak mencuci dengan kerap dan semua masalah ini menyumbang kepada kelemumur.
Elok berjumpa dengan pakar dermatologi (pakar kulit) bagi mendapatkan rawatan yang tepat bagi masalah yang dialami.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20130609/kn_01/Kenali-punca-kelemumur#ixzz2Vy36xWuF
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Monday, August 19, 2013

Cara Check Handphone Korang Ori Ke Tak

Cara Check Handphone Korang Ori Ke Tak
Cara Check Handphone Korang Ori Ke Tak
Haa..Info ni saya dapat dari Facebook tentang cara nak check handphone kita samada original ke tak. Kalau original tu maknanya berkualiti la ye dak? Macam tu ke? Bagus gak info ni kan. At least boleh check dulu sebelum beli. Mana la tau jurujual tu cakap ori tapi sebenarnya handphone tu dari Azerbaijan. Guna 2 3 hari meletup. Huhu.
Cara-caranya kat bawah ni:
1. Dail *#06#
2. Lepas tu akan keluar nombor IMEI [International Mobile Equipment Identity] handphone korang
Contoh : 345671047335724
3. Semak nombor IMEI telefon anda di kedudukan 7 dan 8
Kedudukan ke 7 dan 8 ialah 04
4. Semak no kat bawah ni:
02 atau 20 dari China = Kualiti Rendah
08 atau 80 dari Germany = Kualiti Sederhana
01 atau 10 dari Finland = Terbaik
00 atau 03 atau 04 dari kilang asal = Sangat Terbaik
13 dari Azerbaijan = Sangat Kurang Kualiti dan Merbahaya!
Maknanya handphone tu datang dari kilang asal dan kualiti sangat terbaik. Tapi kalau tak pandai jaga lingkup jugak kan. Semoga Cara Check Handphone Korang Ori Ke Tak dapat korang praktikan dan kongsi dengan kekawan yang lain. :)

Wednesday, August 14, 2013

Kanak-Kanak Di Telan Buaya ( Gambar Ngeri )

Kejadian pada tahun ini berlaku pada tahun 2010. Seekor buaya yang ditangkap orang ramai di Sarawak. Buaya ini telah memakan seorang kanak-kanak di kampung tersebut.
Menyedihkan apabila mereka menbelah perut buaya tersebut. Mereka menemui mayat kanak-kanak tersebut dalam keadaan yang mengerikan.
Saksikan gambar ngeri dibawah.
telan
telan2
telan3
telan4
telan5
telan6
telan7
telan8
telan9
telan10
telan11
telan12
telan13
telan14
telan15
telan16
telan17
telan18
telan19
telan20
telan21
telan22
telan23
telan24
telan25
telan26
telan27
telan28
telan29
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis